دانشکده فیزیک دانشگاه خواجه نصیر الدین طوسی میزبان کنفرانس هسته ای ایران

دانشکده فیزیک دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی میزبان بیست و ششمین کنفرانس  هسته ای ایران

دانشکده فیزیک دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی در روزهای 7 و 8 اسفندماه 1398 میزبان بیست و ششمین دوره کنفرانس  هسته ای ایران خواهد بود. کنفرانس  هسته ای ایران یک کنفرانس سالانه است که تاکنون بیست و پنج دوره آن توسط انجمن  هسته ای ایران با موفقیت برگزار شده و همواره مورد استقبال فراوان پژوهشگران و دانشجویان قرار گرفته است.

با توجه به اینکه دستیابی به انرژی بخشی جدایی ناپذیر موفقیت جوامع مدرن و صنعتی است، توانایی هر کشور در گرو تولید و دسترسی به منابع انرژی ارزان و پاک است. دانش  هسته ای به دلیل گستردگی کاربرد در زمینه­های مختلف صنعتی، پزشکی و کشاورزی از یک سو و دستیابی به موفقیت­های تحسین برانگیز در زمینه تولید برق از طریق نیروگاه­های اتمی از سوی دیگر، از زمان ظهور آن همواره مورد توجه و علاقه پژوهشگران و محققان قرار داشته و یکی از رویکردهای جوامع صنعتی برای دستیابی به پیشرفت به شمار می­رود. کشور ایران با در دستورکار داشتن راه اندازی نیروگاه­های  هسته ای تولید برق و جایگزینی تدریجی آنها با نیروگاه­های سوخت فسیلی و همچنین برنامه­ریزی برای طراحی، احداث و بهره­برداری از شتابدهنده­ها برای کاربردهای مختلف و نیز  انجام  فعالیت های تحقیقاتی با هدف توسعه کاربرد پرتوها در صنعت، کشاورزی و پزشکی فعالیت­های مناسبی را در زمینه دانش  هسته ای آغاز کرده است. پیشرفت­های صورت گرفته با تأکید بر توسعه کاربردهای صلح آمیز این دانش و با تکیه بر دانش پژوهشگران و محققان داخلی و استفاده از امکانات و توان دانشگاه­ها، پژوهشگاه­ها، انجمن­ها و مؤسسات فعال در این زمینه رخ داده است.

همسو با انگیزه اصلی برگزاری سالانه این کنفرانس، انجمن  هسته ای ایران در بیست و ششمین دوره این کنفرانس نیز در تلاش است با هدف گردآوری پژوهشگران و متخصصان فعال در این حوزه و به منظور به اشتراک گذاشتن یافته های علمی و تجربیات خود در زمینه این دانش، ایجاد فرصت برای همکاری بین گروه­های تحقیقاتی، آشنایی هرچه بیشتر دانشجویان با پژوهش­ها و پژوهشگران در این زمینه علمی و نیز کمک به گسترش و پیشرفت دانش  هسته ای و محورهای مرتبط با این حوزه، گامی در راستای پیشرفت کشور در این حوزه بردارد. کنفرانس  هسته ای ایران به عنوان یکی از مهم­ترین و معتبرترین کنفرانس­های داخلی، هر ساله در اسفندماه توسط انجمن  هسته ای ایران و به میزبانی یکی از دانشگاه­های کشور برگزار می شود. دانشکده فیزیک دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی افتخار دارد در بیست و ششمین دوره برگزاری این رویداد با انجمن  هسته ای ایران همکاری کرده و میزبان پژوهشگران، اساتید دانشگاه­ها و پژوهشگاه­ها، دانشجویان، شرکت­ها، صنایع و مؤسسات مختلف فعال در حوزه دانش هسته ای باشد. این حوزه­ها شامل نیروگاه­ها و راکتورهای  هسته ای، کاربرد پرتوها، آشکارسازی و دزیمتری، پلاسما و گداخت  هسته ای، شتاب­دهنده­ها، مواد و سوخت  هسته ای، پرتوپزشکی، موضوعات ویژه (آنتی نوترینو و نوترون) و پدافند غیرعامل پرتوی می باشد. همچنین در حاشیه این کنفرانس نشست تخصصی راکتور (شامل فعالیت­های پژوهشی مربوط به راکتور در ایران) و نمایشگاه­های دستاوردها و تجهیزات  هسته ای، تشویق پژوهشگران (تحت عنوان اعطای جایزه شهید شهریاری به مقالات منتخب شفاهی و پوستر) و تقدیر از محققان ممتاز (پیشکسوتان) صورت خواهد گرفت.

در بیست و ششمین کنفرانس  هسته ای ایران بیش از 400 مقاله پژوهشی به دبیرخانه ارسال شده و نتایج نهایی داوری آنها اعلام شده است. مقالات در دو قالب ارائه شفاهی و پوستر مورد پذیرش قرار گرفته اند.

  نشانی وبگاه کنفرانس: www.nsi.ir

تعداد بازدید:
753
تاریخ:
1398/11/25
كليه حقوق اين وب سايت متعلق به دانشگاه خواجه نصير الدين طوسي ميباشد.